Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne
Nowa umowa na dostawy sprzętu komputerowego
Nowa umowa została podpisana. Więcej informacji w "zakupach komputerów".
Ostatnie zamówienie z aktualnej listy sprzętu standardowego.
Ostatnie zamówienie z aktualnej listy dostaw sukcesywnych planowane jest na 11 kwietnia. Zapotrzebowanie musi dotrzeć do DIZP w tym terminie. Czas realizacji to miesiąc od daty sporządzenia zamówienia. Nowa umowa zostanie podpisana w maju.
Terminy realizacji zakupu sprzętu standardowego do końca 2023 roku.
Ostatnie zamówienie z aktualnej listy kategorii planowane jest na 11 kwietnia. Zapotrzebowanie musi dotrzeć do DIZP w tym terminie. Czas realizacji to miesiąc od daty sporządzenia zamówienia.
Planowane zamówienia w okresie urlopowym (komputery niestandardowe/ urządzenia wielofunkcyjne/ drukarki/ skanery/ podzespoły komputerowe/ sprzęt sieciowy/ urządzenia peryferyjne/ serwery)
Planowane wszczęcie postępowań na niestandardowy sprzęt komputerowy (komputery, notebooki, monitory) po 28 sierpnia 2023.
Planowane wszczęcie postępowań na urządzenia wielofunkcyjne/drukarki/skanery - 28 sierpnia 2023. W tym postępowaniu zostaną uwzględnione drukarki, które wpłynęły do DIZP po 16 czerwca 2023 r.
Urządzenia wielofunkcyjne/drukarki/skanery, które wpłynęły do DIZP do 10 maja 2023 są uwzględnione w rozstrzygniętym postępowaniu. Dostawa zostanie zrealizowana do końca sierpnia.
Podzespoły komputerowe (np. dyski, pamięci, karty graficzne) które wpłynęły do DIZP do 13 czerwca 2023 są uwzględnione w rozstrzygniętym postępowaniu. Dostawa zostanie zrealizowana do końca sierpnia.
Kolejne zlecenia na podzespoły komputerowe, sprzęt sieciowy, urządzenia peryferyjne, serwery będą realizowane we wrześniu.
Nowy serwer poczty wychodzącej
3 listopada nastąpiła zmiana serwera smtp.umk.pl obsługującego wysyłanie poczty z programów klienckich użytkowników (Thunderbird, Outlook itp.).
W trosce o bezpieczeństwo danych użytkowników nowy serwer nie pozwala na przesyłanie haseł bez szyfrowania i wymaga obsługi protokołu szyfrującego w wersji nie niższej niż TLS 1.2.
Prosimy o upewnienie się, że programy pocztowe na Państwa urządzeniach służbowych i prywatnych spełniają te warunki, a w szczególności, w wypadku problemów z wysyłaniem wiadomości, prosimy o włączenie SSL/TLS (port 465) lub STARTLS (port 587).
W razie dalszych trudności prosimy o kontakt pod numerem telefonu 611 2727.
Nowa procedura zamawiania standardowego sprzętu komputerowego
Ze względu na potrzebę zachowania zwiększonego poziomu zabezpieczenia przed zakażeniem COVID-19 wprowadzona została nowa procedura zamawiania standardowego sprzętu komputerowego.
Niedostępna poczta pracowników UMK
W wyniku dużej awarii energetycznej w nocy z 14 na 15 września uszkodzony został serwer poczty elektronicznej.
Pod adresem https://webmail-tmp.umk.pl uruchomiony został tymczasowy interfejs dostępu do poczty. Jest w nim dostępna poczta, która wpłynęła na UMK po godzinie 14 we wtorek 17.09. Napływająca poczta jest kopiowana na serwer tymczasowy, ale też pozostawiana na serwerze głównym.
Nowa poczta dochodzi ze znacznym opóźnieniem, prosimy aby to brać pod uwagę.
Po zakończeniu odzyskiwana (co szacujemy na czwartek do południa), cała poczta będzie ponownie dostępna tak, jak wcześniej. Poczta odczytana na serwerze tymczasowym będzie widoczna na starym serwerze, jako nowa, skasowanie listu na serwerze tymczasowym, nie spowoduje skasowania jej na serwerze głównym.
Szacujemy, że odbudowa głównego systemu może się zakończyć wcześniej niż poprzednio sugnlizowaliśmy, a więc około południa w czwartek.
Awaria systemu jest spowodowana splotem...
Czytaj więcej...Przerwa w dostępie do eduroam
Z powodu kolejnych prac konserwacyjnych w dniu 07.09 spodziewana jest przerwa w dostępie do eduroam w godzinach 4:30-8:30.
Przerwy w dostępie do eduroam
Z powodu prac konserwacyjnych w dniu dzisiejszym spodziewane są przerwy w dostępie do eduroam do godz. 13tej.
Po aktualizacji macOS i iOS wymagana reinstalacja eduroam
Aktualizacja systemu macOS do wersji 10.13.4 i iOS do wersji 11.3 skutkuje brakiem możliwości połączenia się z eduroam. Konieczna jest reinstalacja profilu eduroam.
Należy pobrać nowy profil eduroam i go zainstalować.
Szczegółowa instrukcja dla macOS.
Szczegółowa instrukcja dla iOS.
Uwaga: na iOS stary profil należy usunąć ręcznie. W tym celu należy uruchomić aplikację Ustawienia, przejść do pozycji Ogólne, tam wybrać Profile, wybrać profil eduroam a następnie Usuń profil.
Sytuacja jest spowodowana koniecznością wymiany certyfikatu CA, podpisującego certyfikaty używane do łączenia się z eduroam.
Poszukujemy pracowników
Poszukujemy osób chętnych do podjęcia pracy w Uczelnianym Centrum Informatycznym.
Wymagania:
- doświadczenie w administracji serwerami opartymi o platformę Linux
- doświadczenie w pracy z sieciami komputerowymi
- praktyczna znajomość relacyjnych baz danych (MySQL)
- praktyczna znajomość programowania skryptowego (Bash, Python, Perl, PHP)
- znajomość zagadnień z zakresu bezpieczeństwa sieci komputerowych, systemów operacyjnych i baz danych
Mile widziane:
- znajomość zagadnień z zakresu wirtualizacji
- znajomość platformy VMWare vSphere
- znajomość zagadnień z zakresu technologii światłowodowych
Obowiązki:
- bieżące utrzymanie serwerów, usług i sieci
- dbanie o bezpieczeństwo serwerów, usług i sieci
- wprowadzanie nowych rozwiązań informatycznych
- przygotowywanie dokumentacji technicznej
- obsługa problemów zgłaszanych przez...
Polityka bezpieczeństwa Sieci Komputerowej UMK
Zwracamy uwagę, że dotychczasowy Regulamin Sieci Komputerowej UMK został zastąpiony przez znacznie obszerniejszy dokument Polityka bezpieczeństwa Sieci Komputerowej UMK
Poczta uniwersytecka - prace techniczne
Trwają konieczne prace techniczne na serwerze pocztowym dla pracowników. Prace mogą potrwać do godz. 13:30.
Nowa wersja programu poczta WWW
Dnia 8.02.2017 została udostępniona nowa wersja programu pocztowego Horde dla pracowników UMK.
Pozycja "IMP - poczta UMK" widoczna na liście usług Centralnego Punktu Logowania wskazuje aktualną wersję.
Poprzednia wersja programu jest dostępna na liście usług jako:
- IMP - poprzednia wersja
i można z niej nadal korzystać, przy czym zmiany dokonane w ustawieniach poczty oraz tworzone nowe wpisy w książce adresowej i kalendarzu nie będą widoczne w nowej wersji. Osoby, które dopiero po pewnym czasie zaczną korzystać z nowej wersji będą musiały samodzielnie dostosować ustawienia, filtry oraz zawartość książki adresowej i kalendarza.
Zalecamy jak najszybsze rozpoczęcie korzystania z nowej wersji - ma ona dużo większe możliwości i znacząco poprawiony wygląd w wersji mobilnej. Stara wersja programu zostanie wkrótce...
Czytaj więcej...Wymiana certyfikatów eduroam
W dniu 23.08.2016 do części pracowników UMK zostały wysłane maile informujące o konieczności wymiany certyfikatu eduroam, co jest spowodowane zbliżającym się końcem ważności certyfikatu.
Niniejszy komunikat potwierdza autentyczność maila.
Zmiany w zasadach pobierania opłat za niektóre usługi świadczone przez UCI
Zgodnie z zarządzeniem 34/2016 J.M. Rektora Usługi dla Wydziałów obowiązuje nowy sposób rozliczeń między UCI oraz innymi jednostkami UMK, na rzecz których UCI świadczy usługi informatyczne. Zlikwidowana została większość opłat o charakterze "abonamentowym". Więcej informacji ...
Zmiana limitu katalogów domowych studentów, doktorantów i org. studenckich
Od 12.04.2016 zostaje zwiększony domyślny limit dla katalogów domowych dla studentów, doktorantów i organizacji studenckich na serwerze centralnym UMK. Domyślny limit obecnie będzie wynosił 100MB dla studentów i doktorantów, zaś dla organizacji studenckich 500MB.
W uzasadnionych przypadkach jest możliwość przydzielenia większej przestrzeni dyskowej.
Dostęp do Microsoft Office365
Darmowy Office online oraz na urządzeniach mobilnych.
Z przyjemnością zawiadamiamy, że Uczelniane Centrum Informatyczne UMK uruchomiło usługę Microsoft Office365 dla pracowników i studentów UMK. Aby skorzystać z usługi należy aktywować konto poprzez stronę https://office365.umk.pl, a następnie logować się przy pomocy wygenerowanego konta już bezpośrednio w portalu Microsoft https://portal.office.com/. Niestety w tym momencie nie można jeszcze bezpośrednio sprząc Portalu Microsoft Office365 z Centralnym Punktem Logowania UMK, bo Microsoft wspiera niezbędne mechanizmy tylko w części swoich aplikacji. Liczymy, ze z czasem będzie to możliwe, w tej chwili poprzez Centralny Punkt Logowania obsługujemy jedynie proces generowania kont i ew. zmiany hasła w Office.
Od momentu założeniu konta poprzez nasz portal...
Czytaj więcej...Zmiana limitu skrzynki pocztowej pracowników i kont funkcyjnych
Z dniem dzisiejszym zostaje zwiększony domyślny limit dla skrzynek pocztowych pracowników i kont funkcyjnych na serwerze centralnym UMK. Domyślny limit obecnie będzie wynosił 3GB.
Zmiana na stronie Centralnego Punktu Logowania
W związku ze zmianą szaty graficznej strony UMK i wprowadzeniu jubileuszowego logo, podobnej poprawki dokonamy również na stronie Centralnego Punktu Logowania UMK. Zmianę wprowadzimy dzisiaj (4.03.2015) ok. godziny 18.
Ostrzeżenie przed grożnym, złośliwym oprogramowaniem
Od ponad roku obserwujemy pojedyncze przypadki zawirusowania komputerów uniwersyteckich wirusami typu "cryptolocker". Sprawa jest poważna i dlatego apelujemy, aby przeczytać w całości niniejsze ostrzeżenie.
Opis problemu
Złośliwe programy typu cryptolocker szyfrują pliki użytkownika uniemożliwiając dostęp do ich treści, a następnie wyświetlają żądanie przekazania pieniędzy w zamian za odszyfrowanie. Nie ma pewności, czy w zamian za wpłacenie pieniędzy pliki zostaną faktycznie odszyfrowane. Oprogramowanie antywirusowe może usunąć złośliwe oprogramowanie, ale nie jest w stanie przywrócić czytelności plików.
Jednym z objawów ataku jest zmiana ikon przypisanych do naszych plików z danymi.
Wirus może zainfekować komputer np. jeżeli użytkownik otworzy...
Czytaj więcej...Próby wyłudzenia haseł do konta UMK
W związku z ostatnimi próbami wyłudzenia danych logowania do kont UMK zalecamy zaznajomienie się z wpisem w dziale "Często zadawane pytania".
UMK pierwszy z federacyjnym dostępem do EBSCOhost
Chcielibyśmy z przyjemnością ogłosić, że UMK, jako pierwsza instytucja w Polsce uzyskała dostęp do usług portalu EBSCOhost poprzez mechanizm tzw. "Federacyjnego Zarządzania Tożsamością". Nowy mechanizm logowania zauważycie Państwo tylko korzystając z EBSCO spoza terenu UMK i jedyną zauważalną różnicą będzie dodatkowe pytanie o zgodę na przesłanie do usługi pewnych danych i dopiero, jeżeli użytkownik tę zgodę wyrazi, to połączenie dojdzie do skutku. Decyzja użytkownika może być zapamiętana w przeglądarce, tak by w stosunku to danego usługodawcy, w przyszłości pytanie już się nie pojawiało.
Logowanie Federacyjne do EBSCOhost zapewnia anonimowość, przekazywana jest jedynie informacja o tym, czy użytkownik jest pracownikiem, czy studentem oraz stały identyfikator, nie zdradzający rzeczywistej tożsamości. Dzięki temu stałemu identyfikatorowi, w przyszłości będzie możliwość rozszerzenia obsługi użytkownika i wprowadzenie...
Czytaj więcej...Zwiększony limit skrzynek pocztowych studentów, gości, absolwentów
Z dniem dzisiejszym zostaje zwiększony domyślny limit dla skrzynek pocztowych studentów, gości i absolwentów UMK. Domyślny limit zostaje podniesiony ze 100 do 150 MB.
Serwis konferencyjny
Uczelniane Centrum Informatyczne UMK przygotowało internetowy Serwis konferencyjny. Jest to oprogramowanie mające na celu wsparcie organizatorów konferencji. Umożliwia ono miedzy innymi: dostosowanie wyglądu serwisu dla potrzeb konkretnej konferencji, obsługę wielojęzyczności, budowę stron informacyjnych i modyfikację menu, rejestrację użytkowników, przesyłanie abstraktów, obsługę opłat za konferencję, recenzowanie abstraktów, przygotowanie programu konferencji.
Osoby zainteresowane skorzystaniem z Sytemu konferencyjnego prosimy o zarejestrowanie się na spotkanie prezentujące możliwości tego oprogramowania.
Spotkanie odbędzie się w sali audytoryjnej (sala 8) Biblioteki Głównej UMK w dniu 3 czerwca 2014 r. o godzinie 10:00.
Plan prezentacji:
10:00-10:20 - Ogólna prezentacja funkcjonalności systemu;
10:20-11:30 - System konferencyjny z punktu widzenia...
Komunikat UCI w związku z informacjami o zagrożeniu bezpieczeństwa w Internecie
W związku z ujawnioną tuż przed północą 7.04.2014 informacją o poważnej luce w oprogramowaniu zabezpieczającym komunikację w Internecie, informujemy, że UCI już w godzinach rannych 8 kwietnia zainstalowało poprawki na systemach, które potencjalnie mogły być zagrożone. Wymienione zostały również certyfikaty zabezpieczające, a stare są w trakcie unieważniania.
Doniesienia prasowe przedstawiają sytuację jako niemal apokalipsę. Z uwagi na wagę informacji uprzejmie proszę o dokładne zapoznanie się z treścią tego komunikatu.
W tej chwili, potencjalnym, największym zagrożeniem jest prawdopodobny zalew maili nakłaniających do natychmiastowej zmiany haseł, albo, co gorsza, wysłania haseł rzekomym administratorom. Pod żadnym pozorem nie należy wysyłać nikomu haseł, ani korzystać z linków wysyłanych w takich mailach. Prawie na pewno będą one prowadzić do sfabrykowanych stron. Sugerujemy, aby przez kilka kolejnych dni nie zmieniać żadnych...
Czytaj więcej...Porządkowanie i archiwizacja poczty w programie Thunderbird
Szanowni Państwo,
Na stronie z informacjami o poczcie elektronicznej umieściliśmy nową instrukcję "Porządkowanie poczty w programie Thunderbird", która wyjaśnia w jaki sposób zarchiwizować wiadomości ze swojego konta pocztowego w programie Thunderbird. Jest to przydatne gdy objętość naszej skrzynki pocztowej zbliża się do ustalonego limitu.
Bezpośredni link do instrukcji: Thunderbird - archiwizowanie listów.
Nowa odsłona strony Uczelnianego Centrum Informatycznego
Po ponad trzech miesiącach od publikacji nowej strony www.uci.umk.pl
prezentujemy jej kolejną odsłonę.
Mamy nadzieję, że nowa grafika oraz zmiany w układzie treści uproszczą
dostęp do potrzebnych Państwu materiałów.
Aktualizacja Centralnego Punktu Logowania
Od wtorku 7.01.2014 Centralny Punkt Logowania UMK (CPL) działa na nowym, wydajniejszym serwerze UCI.
Jednocześnie została zaktualizowana wersja oprogramowania oraz zmodyfikowany sposób obsługi logowania.
Obecnie możliwe jest logowanie przy pomocy aliasów mailowych.
Przykładowo użytkownik dysponujący kontem xxxx@umk.pl oraz aliasem mailowym xxxxx.yyyyy@umk.pl może podczas logowania wpisać w polu
identyfikator:
xxxx@umk.pl
lub
xxxxx.yyyyy@umk.pl
Niezależnie od postaci wprowadzonego identyfikatora, aplikacja, w której dokonano logowania, widzi użytkownika z jego nazwą główną, a nie aliasem.
Logowania przy użyciu identyfikatora zawierającego w polu domeny "uni.torun.pl" zmieniają automatycznie przyrostek "uni.torun.pl" na "umk.pl".
Nowością są również komunikaty informujące o problemach logowania, np. jeśli konto straciło ważność, czy gdy zostało zablokowane.
Start nowej strony www.uci.umk.pl
Szanowni Państwo,
z radością zawiadamiamy o uruchomieniu nowej strony www.uci.umk.pl, na której znajdą Państwo informacje na temat udostępnianych przez UCI usług, korzystania z nich oraz konfiguracji. Nowa strona została uruchomiona w celu ułatwienia dostępu do potrzebnej wiedzy, stąd bardziej przejrzysty wygląd strony oraz nowa wyszukiwarka.
Serwis został przygotowany w oparciu o oprogramowanie Mediawiki (www.mediawiki.org) co pozwoli nam w przyszłości na szybsze tworzenie instrukcji dla nowo uruchamianych usług.
Pozdrawiamy,
Uczelniane Centrum Informatyczne