Instrukcja obsługi OpenVPN dla pracowników UMK: Różnice pomiędzy wersjami
Z Uniwersyteckie Centrum Informatyczne
Efa@umk.pl (dyskusja | edycje) m (→Uwagi) |
m (→Pracownicy administracji) |
||
(Nie pokazano 7 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 7: | Linia 7: | ||
==Uwagi== | ==Uwagi== | ||
Uwagi przy uzyskiwaniu dostępu do konkretnych usług: | Uwagi przy uzyskiwaniu dostępu do konkretnych usług: | ||
− | |||
* W celu dostępu do usług USOSadm lub XPrimer nie jest potrzebne przekazywanie adresu IP do Działu Sieci Uniwersyteckiej. | * W celu dostępu do usług USOSadm lub XPrimer nie jest potrzebne przekazywanie adresu IP do Działu Sieci Uniwersyteckiej. | ||
− | * Aby uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu swojego komputera w pracy, oprócz standardowej konfiguracji VPN należy przekazać do [mailto:dsu@umk.pl Działu Sieci Uniwersyteckiej] adres IP tego komputera | + | |
+ | === Zdalny pulpit === | ||
+ | |||
+ | ==== Pracownicy administracji ==== | ||
+ | * Regulacje i sposób postępowania w sprawie dostępu '''pracowników administracji''' do lokalnych stacji roboczych za pośrednictwem usługi '''pulpitu zdalnego''' (RDP) reguluje ZARZĄDZENIE Nr 42 Kanclerza Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 31 grudnia 2021 r. dostępne pod adresem: https://dokumenty.umk.pl/423-lista/d/7183/5/. | ||
+ | |||
+ | * Pracownikiem administracji jest osoba zatrudniona na stanowisku (nie funkcji) wymienionym w par. 10 punkt 1. 1) [https://www.umk.pl/uczelnia/dokumenty/regulamin/ Regulaminu Organizacyjnego UMK] | ||
+ | |||
+ | ==== Pozostali pracownicy ==== | ||
+ | * Aby uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu swojego komputera w pracy, oprócz standardowej konfiguracji VPN należy przekazać do [mailto:dsu@umk.pl Działu Sieci Uniwersyteckiej] adres IP tego komputera. | ||
+ | |||
* Jeżeli na komputerze zainstalowany jest ESET (...) Security i blokuje połączenie, to dodatkowo należy skonfigurować zaporę sieciową ESET-a pod zdalny pulpit. Ewentualnej pomocy w zakresie konfiguracji ESET-a udziela Dział Sieci Lokalnych ([mailto:pomoc@uci.umk.pl pomoc@uci.umk.pl] lub 56-611-2727). | * Jeżeli na komputerze zainstalowany jest ESET (...) Security i blokuje połączenie, to dodatkowo należy skonfigurować zaporę sieciową ESET-a pod zdalny pulpit. Ewentualnej pomocy w zakresie konfiguracji ESET-a udziela Dział Sieci Lokalnych ([mailto:pomoc@uci.umk.pl pomoc@uci.umk.pl] lub 56-611-2727). | ||
+ | |||
+ | ==== Adres IP ==== | ||
+ | * Adres IP swojego komputera w pracy można uzyskać po wejściu na stronę https://ip.uci.umk.pl/, na stronę należy wejść z komputera w sieci UMK, nie z komputera domowego. | ||
== Instalacja == | == Instalacja == | ||
Linia 20: | Linia 32: | ||
* Instalujemy klienta usługi OpenVPN, którego możemy pobrać pod adresem: | * Instalujemy klienta usługi OpenVPN, którego możemy pobrać pod adresem: | ||
− | ** Windows | + | ** Windows wersja 64-bit: [https://swupdate.openvpn.org/community/releases/OpenVPN-2.6.0-I004-amd64.msi OpenVPN-2.6.0-I004-amd64.msi] |
− | ** | + | ** Windows wersja 32-bit: [https://swupdate.openvpn.org/community/releases/OpenVPN-2.6.0-I004-x86.msi OpenVPN-2.6.0-I004-x86.msi] |
** strona pobrań producenta: [https://openvpn.net/community-downloads/ https://openvpn.net/community-downloads/] | ** strona pobrań producenta: [https://openvpn.net/community-downloads/ https://openvpn.net/community-downloads/] | ||
Aktualna wersja na dzień 13:34, 20 lut 2024
Spis treści |
[edytuj] Informacja
Usługa OpenVPN jest dostępna dla pracowników, którzy mają zainstalowany indywidualny profil VPN wydany na te potrzeby. Usługa ta umożliwia autoryzowany dostęp do:
- serwerów pocztowych, w przypadku gdy provider internetowy uniemożliwia wysyłanie maili, lub gdy wysyłanie maili przez serwer dostawcy stwarza problemy (np. klasyfikuje wysyłane maile jako spamy),
- wybranych systemów zarządzania, np. USOSadm.
[edytuj] Uwagi
Uwagi przy uzyskiwaniu dostępu do konkretnych usług:
- W celu dostępu do usług USOSadm lub XPrimer nie jest potrzebne przekazywanie adresu IP do Działu Sieci Uniwersyteckiej.
[edytuj] Zdalny pulpit
[edytuj] Pracownicy administracji
- Regulacje i sposób postępowania w sprawie dostępu pracowników administracji do lokalnych stacji roboczych za pośrednictwem usługi pulpitu zdalnego (RDP) reguluje ZARZĄDZENIE Nr 42 Kanclerza Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu z dnia 31 grudnia 2021 r. dostępne pod adresem: https://dokumenty.umk.pl/423-lista/d/7183/5/.
- Pracownikiem administracji jest osoba zatrudniona na stanowisku (nie funkcji) wymienionym w par. 10 punkt 1. 1) Regulaminu Organizacyjnego UMK
[edytuj] Pozostali pracownicy
- Aby uzyskać dostęp do zdalnego pulpitu swojego komputera w pracy, oprócz standardowej konfiguracji VPN należy przekazać do Działu Sieci Uniwersyteckiej adres IP tego komputera.
- Jeżeli na komputerze zainstalowany jest ESET (...) Security i blokuje połączenie, to dodatkowo należy skonfigurować zaporę sieciową ESET-a pod zdalny pulpit. Ewentualnej pomocy w zakresie konfiguracji ESET-a udziela Dział Sieci Lokalnych (pomoc@uci.umk.pl lub 56-611-2727).
[edytuj] Adres IP
- Adres IP swojego komputera w pracy można uzyskać po wejściu na stronę https://ip.uci.umk.pl/, na stronę należy wejść z komputera w sieci UMK, nie z komputera domowego.
[edytuj] Instalacja
Profil konfiguracyjny należy pobrać z serwera profili VPN (najlepiej użyć funkcji przeglądarki zapisz link jako zazwyczaj dostępnej pod prawym przyciskiem myszy).
Gdy mamy już profil VPN, wykonujemy następujące kroki:
System Windows
- Instalujemy klienta usługi OpenVPN, którego możemy pobrać pod adresem:
- Windows wersja 64-bit: OpenVPN-2.6.0-I004-amd64.msi
- Windows wersja 32-bit: OpenVPN-2.6.0-I004-x86.msi
- strona pobrań producenta: https://openvpn.net/community-downloads/
- Pobrany wcześniej profil VPN zapisujemy w podkatalogu OpenVPN\config głównego katalogu użytkownika.
- Uruchamiamy OpenVPN GUI, na przykład przy pomocy ikony na pulpicie (w przyszłości program będzie się uruchamiał automatycznie przy starcie systemu Windows).
- Klikamy prawym przyciskiem myszy na ikonę OpenVPN GUI w pasku zadań (uwaga może być ukryta i wymagać rozwinięcia menu po prowej stronie dolnego paska menu) i wybieramy Połącz.
- Przy pierwszym połączeniu pojawi się pytanie o hasło - proszę podać hasło pobrane ze strony serwera profili VPN i zaznaczyć opcję "Save password", by nie było potrzebne podawanie hasła przy kolejnych uruchomieniach.
System MacOS
- Pobieramy aplikację Tunnelblick https://tunnelblick.net/downloads.html, zalecamy korzystanie z wersji stable, obecnie 3.8.2 wersja stable.
- Instalujemy aplikację klikając na pobrany plik dmg, a następnie na ikonę Tunnelblick:
- potwierdzamy żądanie otwarcia pliku pobranego z Internetu klikając "Otwórz"
- klikamy "Kontynuuj" w oknie "Witamy w Tunnelblick"
- podajemy hasło użytkownika komputera w celu instalacji programu
- Na koniec instalacji pojawia się okno "Witamy w Tunnelblick" z informacją Żadna konfiguracja VPN nie jest zainstalowana, klikamy na przycisk "Mam pliki konfiguracyjne".
- W oknie "Dodaj konfiguracje" klikamy przycisk "OK". Uwaga! UCI nie odpowiada za błędy ortograficzne w tłumaczeniu.
- Przeciągamy pobrany wcześniej plik konfiguracyjny .ovpn do ikony programu Tunnelblick w górnym pasku menu, pojawia się okno z pytaniem "Zainstalować konfigurację dla wszystkich użytkowników", można kliknąć domyślne ustawienie "Tylko ja".
- Podajemy hasło użytkownika, by zainstalować konfigurację.
- W górnym menu, klikamy na ikonie Tunnelblick i wybieramy "Połącz vpn"
- Przy pierwszym połączeniu pojawi się pytanie o hasło - proszę podać hasło pobrane ze strony serwera profili VPN i zaznaczyć opcję "Zapisz w programie Keychain", by nie było potrzebne podawanie hasła przy kolejnych uruchomieniach Tunnelblick.
- Wszelkie ostrzeżenia pojawiające się w czasie startu Tunnelblick można zignorować.